New Vision..

Posted: July 12, 2009 in Islam
Tags: , ,

bas0055

In the Name of Allah, the most Compassionate and most Merciful

Salaam Allah; and His Mercy to All of You

Salaam is not only Peace, as widely circulated and understood.. Salaam is a holy name of Allah swt.. Salaam means the coherence of balanced and contented being which affects all surroundings and attachments; towards both sought blessed destinies and bright righteous path

—————————————–

There are three purposes for the intellectual creations to adhere to:
Worshiping the Creator swt,
Purifying one’s self from non-divinely attributes, and
Colonization and utilizing of Earth..

—————————————–

P.S.; All contents are defensible by authentic Islamic referrals; Quran, Hadith, Sahaba’s quotes, etc.. Hopefully, those of old schools would avoid misunderstanding the logic behind such endeavor..

Believing in the shared knowledge, and the great contributions from early Muslims in structuring the Humane Civilization; I shall invest my efforts and the time I can; to translate the Arabic scripts into English one..

This is the true barrier between Muslims and the Others..!

DSC00030 (517x640)

Adil Mahgoub Abdalla

PhD (Candidate), MSc, BA Arch, ICOMOS, PMI, AACE, ULI, MBIFM, PR2, IFMA, APMG
adilsud@hotmail.com

Your comments and shared views will enhance the intellectual conclusion aimed for.. So, kindly spare a moment to say something..

Thanks in advance..

————————————————-

 زدني بفرط الحب فيك تحيرا، وأرحم حشا بلظى هواك تسعرا
وإذا سألتك أن أراك حقيقة فاسمح، ولا تجعل جوابك لن ترى

قال الإمام على بن أبى طالب رضى الله عنه
ان الله تعالى يتجلى للذاكرين عند الذكر وتلاوة القرآن ولا يرونه لأنه أعز من أن يرى وأظهر من أن يخفى , فتفردوا بالله عز وجل واستأنسوا بذكره
Imam Ali, may Allah honor his face, said
Allah swt would be observed at the Zhikr (remembrance) and at Quran reciting; yet Allah swt is Honorable to be seen, yet Obvious to be hidden.. Therefore; feel close when you do and enjoy His remembrance

 

 

Comments
  1. Jona says:

    Greetings from California! I’m bored to tears at work so I decided
    to check out your site on my iphone during lunch break.
    I enjoy the knowledge you provide here and can’t wait to take a look when I get home.
    I’m shocked at how fast your blog loaded on my
    phone .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyways, very good
    site!

    Like

  2. adilsud says:

    Dr. Ali Gomaa

    الإمام الشافعى قال فى عصر الفتن لا تتزوج ، وعلل ذلك بخوف الفتنة على الولد .
    وإذا أراد الزواج فليتزوج بآيسة (لا تنجب)

    Like

  3. adilsud says:

    Ben Abrahamson·

    “The faithful Muslim who recites the Qur’an and implements in life; is like a citron (‘itraj) whose fragrance (rayh) is good (tayyib) and whose taste (ta’m) is good (tayyib). The faithful Muslim who does not recite the Qur’an or implement; is like the date [palm] (tamr) which has no fragrance but whose taste is good. The hypocrite Muslim (munafiq) who recites the Qur’an is like an aromatic plant (rayhan) whose fragrance is good but whose taste is bitter (mar). And the hypocrite Muslim who does not recite the Qur’an is like the colocynth plant (hanzal), which has no fragrance and tastes bitter” (sahih Bukhari, 65:338, also 61,538; 61,579; 93,649).

    عَنْ أَبِي مُوسَى عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
    ((الْمُؤْمِنُ الَّذِي يَقْرَأُ الْقُرْآنَ وَيَعْمَلُ بِهِ كَالْأُتْرُجَّةِ طَعْمُهَا طَيِّبٌ وَرِيحُهَا طَيِّبٌ وَالْمُؤْمِنُ الَّذِي لَا يَقْرَأُ الْقُرْآنَ وَيَعْمَلُ بِهِ كَالتَّمْرَةِ طَعْمُهَا طَيِّبٌ وَلَا رِيحَ لَهَا وَمَثَلُ الْمُنَافِقِ الَّذِي يَقْرَأُ الْقُرْآنَ كَالرَّيْحَانَةِ رِيحُهَا طَيِّبٌ وَطَعْمُهَا مُرٌّ وَمَثَلُ الْمُنَافِقِ الَّذِي لَا يَقْرَأُ الْقُرْآنَ كَالْحَنْظَلَةِ طَعْمُهَا مُرٌّ أَوْ خَبِيثٌ وَرِيحُهَا مُرٌّ “.))

    This reminds me of the midrash concerning the Jewish holiday of Sukkot: “Just as the citron (‘etrog) has good taste (ta’am tob) and good fragrance (reyah tob), so Israel has among it men of learning who also perform good works. Just as the palm tree (tamar) has taste (ta’am) but no fragrance (reyah), so Israel has among them men of learning who do not perform good works. Just as myrtle has good fragrance but no taste, so Israel has among them men who perform good works but lack learning. And just as the willow has neither taste nor fragrance, so Israel has among it people who neither have learning nor perform good works.” (Leviticus Rabbah 30:12).

    Like

  4. adilsud says:

    من أقوال الشيخ أبو الحسن الشاذلي رضوان الله عليه
    ” أسباب القبض ثلاثة , ذنب أحدثته أو دنيا ذهبت عنك أو شخص يؤذيك في نفسك أو عرضك , فإن كنت أذنبت فاستغفر , وإن كنت ذهبت عنك الدنيا فارجع إلى ربك , وإن كنت ظُلمت فاصبر واحتمل , هذا دواؤك , وإن لم يطلعك الله تعالى على سبب القبض فاسكن تحت جريان الأقدار فإنها سحابة سائرة “

    Like

  5. Hossam Hamdi says:

    لقد قال شدّاد بن حكيم (رواه عنه نصير بن يحيى) لسائله : (إن كنت ممن يختار فاختر , و إن لم تكن تختار : فرأىُ أبى حنيفة هو أنجى لك)
    و قال عنه يزيد بن هارون (و هو من هو عند أهل الحديث الشريف) : (و الفقه صناعته و صناعة أصحابه و الفرائض , كأنهم خلقوا لها)
    و قال سفيان بن عيينة : (من أراد الفقه : فالكوفة , و يلزم أصحاب أبى حنيفة)

    قال داوود الطائى عن فقه أبى حنيفة : (ذلك نجم يهتدى به السارى , و علم تقبله قلوب المؤمنين , فكل علمٍ ليس من علمه فهو بلاءٌ على حامله)
    و قال عبد الله بن المبارك (و هو من هو عند أهل الحديث الشريف):(فمن ابتغى العلم فى غير طريق أبى حنيفة فقد ضل)

    و قال سفيان الثورى : (إنه ليكشف لك من العلم عن شئ كلنا عنه غافل) و كان يقدمه و يمشى خلفه
    و قال : (إن الذى يخالف أبا حنيفة يحتاج لأن يكون أعلى منه قدراً و أوفر منه علماً و بعيد ما يوجد ذلك

    و قال وكيع بن الجراح (شيخ الشافعىّ) : (فمن كان أصحابه و جلساؤه هؤلاء (1) كيف يخطىء و هو بينهم)

    و قال مالك : (لقد وفق له الفقه حتى ما عليه فيه كبير مؤنة)
    و قال الشافعىّ : (لم يتبحر فى الفقه : من لم ينظر فى كتب أبى حنيفة)

    و قال يحيى بن سعيد القطان (إمام الجرح و التعديل) : (إن أبا حنيفة و الله لأعلمُ هذه الأمة بما جاء عن الله و رسوله)

    و قال مسعر بن كدام : (من جعل أبا حنيفة بينه و بين الله : رجوت ألا يخاف و لا يكون فرط فى الإحتياط لنفسه) .
    و قال عبد الله بن داوود الخريبى : (من أراد أن يخرج من ذل العمى و الجهل و يجد لذة الفقه فلينظر فى كتاب أبى حنيفة)

    Like

  6. Hossam Hamdi says:

    عزيزى أبيه عادل

    لجأ بعض الناس إلى الأخذ بأفكار و مناهج حديثة لوصف الإسلام و الدفاع عنه. لكن بدون أسس حاكمة للبحث, و التنقيح, و الإختيار بين المتعارض من الأخبار, و المرجعيات. و اضطروا إلى اتباع الهوى…
    بينما لجأ آخرون (و هم أكثر نظامية من أولئك) إلى الأخذ بالمدارس القديمة و لكن أيضا وقعوا فى خطر التلفيق غير المنظم بينهم… و لم يجدوا أمامهم إلا اتباع الهوى أيضا….

    و نحن نقول :

    قال رسول الله صلى الله عليه و سلم “إنما يؤخذ العلم من الأكابر”
    و قال : “خير القرون قرنى ,ثم الذين يلونهم ,ثم الذين يلونهم ,ثم يفشو الكذب”
    و قال ابن المبارك: “الإسناد فى الدين , و لولا الإسناد : لقال من شاء : ما شاء”
    و قال : “انظروا عمن تأخذون دينكم”

    و من هنا وجب علينا أن ندرس كل المدارس الإسلامية القديمة العظيمة بكل مناهجها و نميز كل مدرسة بإسمها
    ثم نميز الراجح من المرجوح من بين تلك المناهج .و من هنا قال رسول الله: “تفترق أمتى على ثلاث و سبعين فرقة

    أخوكم : حسام (الحنفى الماتريدى) و إيمان محجوب..

    ملحوظة : ما ذكرت النسب إلا من أجل التعريف بأنى لا آخذ إلا ما صح عند أبى حنيفة فى الفقه
    و ما صح عند الماتريدية فى العقيدة

    و من أراد أن يتعرف على الحنفية و الماتريدية : فليرجع إلى كتبهم قبل أن يرجع إلى كتب مخالفيهم و خصومهم

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s